Prawie 2/3 polskich rodziców nagradza swoje dzieci za wyniki w nauce. Podobnie jest w Czechach, gdzie takie nagrody przewiduje dla swoich pociech aż 67% rodziców. Najbardziej powściągliwi są Słowacy – niemal połowa (47%) tamtejszych rodziców nie ma w zwyczaju nagradzać dzieci za szkolne sukcesy.
Gotówka za 5+ i na co dzień
Choć zjawisko nagradzania za dokonania szkolne jest bardzo powszechne zarówno w Polsce, jak i w Czechach, nad Wisłą znacznie częściej uczniowie otrzymują od rodziców gotówkę. Co siódmy rodzic przyznaje, że dobre świadectwo szkolne premiuje pieniędzmi. Ponadto, Polacy są zdania (49%), że dzieci powinny regularnie otrzymywać kieszonkowe już od pierwszej klasy szkoły podstawowej. W Czechach zwyczaj premiowania dobrych ocen gotówką zgłasza tylko co czternasty rodzic. Nasi południowi sąsiedzi stawiają na upominki, takie jak zabawki, ubrania czy urządzenia elektroniczne. Ok. 1/3 (27%) czeskich uczniów po zakończeniu roku szkolnego idzie z rodzicami na lody, do ZOO, na basen lub na wycieczkę.
Wyniki naszego badania pokazują, że Czesi stawiają raczej na trwałe prezenty i lubią mieć kontrolę nad tym, co dzieje się z pieniędzmi, które przeznaczają na motywowanie swoich dzieci. Jeśli chodzi o nagrody pieniężne, ciekawy przypadek stanowią Słowacy. Tylko 3% tamtejszych rodziców deklaruje, że w ten sposób próbuje motywować swoje pociechy do nauki. Bardziej hojni są zwykle dziadkowie – komentuje Jarosław Chęciński, Dyrektor Wykonawczy, PROFI CREDIT Poland.
Polacy wolą atrakcje i są oszczędni
Polscy rodzice stawiają na różnego rodzaju atrakcje. Prawie połowa (46%) respondentów z Polski jako nagrodę dla swoich dzieci wybiera rozrywki, takie jak wspólna kolacja w restauracji. Tylko 39% decyduje się na kupno prezentów. Czesi (63%) i Słowacy (57%) decydują się zwykle na trwałe, materialne upominki.
Czesi i Słowacy na prezenty z okazji zakończenia roku szkolnego wydają średnio równowartość 80 zł. W Polsce ta kwota jest niższa – wynosi ok. 55 zł – dodaje Jarosław Chęciński.