Face&Look > URODA > PORADY > ZDROWIE > Jakie są przeciwwskazania do korzystania z sauny?

Jakie są przeciwwskazania do korzystania z sauny?

Gdy przemęczony organizm potrzebuje chwili relaksu, sauna wydaje się doskonałym pomysłem. Zresztą zwolennicy sauny podkreślają, że korzystanie z niej może mieć też kilka innych zalet. Jednak czy jest bezpieczne dla wszystkich? Przeczytaj, kto nie powinien uczęszczać do sauny.

 

Jak sauna działa na zdrowie?

Zalety sauny stanowią dosyć długą listę, nic więc dziwnego, że tak wiele osób lubi z niej korzystać. Wilgotność panująca w saunie wynosi zaledwie 10-20%, natomiast temperatura sięga przeważnie 70-100 stopni C, z tym, że wyższe temperatury panują w saunach suchych, a niższe w mokrych, gdzie wilgotność powietrza jest wyższa. Pod wpływem gorąca skóra mocno się rozgrzewa i intensywnie się pocimy. Przyspiesza również praca serca. Jak to wszystko wpływa na zdrowie?

Do pozytywnych efektów korzystania z sauny zaliczają się:

  • złagodzenie bólu – pobudzenie cyrkulacji krwi pomaga w przypadku obolałych mięśni, bólu związanego artretyzmem, a także poprawia ruchomość stawów,
  • relaks – sauna to dobry sposób na odstresowanie się i poprawę samopoczucia,
  • lepsze zdrowie układu sercowo-naczyniowego – wyniki badań przeprowadzonych w Finlandii wskazują, że u osób regularnie korzystających z sauny występuje niższe ryzyko śmierci z powodu choroby układu krążenia,
  • redukcja niektórych problemów skórnych – korzystanie z suchej sauny wysusza skórę, co może służyć osobom chorym na łuszczycę,
  • złagodzenie objawów astmy – badania wykazały, że sauna ma pozytywny wpływ na czynność płuc i ułatwia oddychanie¹ ².

Co ciekawe, chociaż krąży opinia, że sauna pomaga usunąć z organizmu toksyny, a nawet unormować masę ciała, nie ma badań potwierdzających te teorie¹.

Kto nie może korzystać z sauny?

Chociaż liczne zalety sauny mogą zachęcać do częstszego pocenia się, nie każdy może cieszyć się efektami terapeutycznymi zabiegów. Przeciwwskazaniem do korzystania z sauny są niektóre problemy sercowo-naczyniowe, w tym niestabilne ciśnienie krwi, arytmia serca, dławica piersiowa, zaawansowana niewydolność serca, choroba zastawki serca².

Również choroba nerek może być przeciwwskazaniem do korzystania z sauny, gdyż zwiększa ryzyko odwodnienia. U niektórych osób przebywanie w tak wysokiej temperaturze może powodować mdłości i zawroty głowy. Jeżeli taka sytuacja przytrafiła ci się już wcześniej, lepiej z sauny nie korzystaj, a na pewno nie zamykaj się w niej bez towarzystwa¹.

Gdy chcesz skorzystać z sauny, aby poprawić wygląd skóry, weź pod uwagę, że czasami takie zabiegi mogą wręcz pogorszyć jej stan. Dotyczy to zwłaszcza osób z atopowym zapaleniem skóry, które jest przyczyną nadmiernej suchości, podrażnień i świądu, przez który chorzy intensywnie się drapią. Intensywne pocenie się w saunie może niestety nasilać swędzenie, co dodatkowo pogarsza samopoczucie osób z AZS³.

Oprócz tego od sauny powinni stronić wszyscy chorzy na przeziębienie, grypę lub inne infekcje.

Jak korzystać z sauny bezpiecznie?

Nawet, jeśli w Twoim przypadku nie ma przeciwwskazań do cieszenia się zaletami sauny, pamiętaj o tym, żeby korzystać z niej rozsądnie. Tym bardziej, gdy nie masz doświadczenia w tym zakresie. Początkujący użytkownicy sauny nie powinni z niej korzystać dłużej niż przez 5-10 minut. Z czasem można wydłużać seans do 20 minut. Ryzykiem związanym z użytkowaniem sauny jest także odwodnienie, dlatego po zabiegu koniecznie uzupełnij płyny. Co ważne, nie pij alkoholu przed sauną ani w trakcie korzystania z niej, bo to zwiększa ryzyko odwodnienia, a ponadto spadku ciśnienia, arytmii oraz nagłej śmierci, co sugerują badania przeprowadzone w Finlandii¹

Jeśli masz ochotę skorzystać z dobrodziejstw sauny, ale nie wiesz, czy Twój stan zdrowia na to pozwala, dla bezpieczeństwa najpierw skonsultuj się z lekarzem.

 

  1. Ranchod Y. Sauna: Health benefits, risks, and precautions. https://www.medicalnewstoday.com/articles/313109.php data dostępu: 7.02.2019
  2. Sauna Health Benefits: Are saunas healthy or harmful? https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/saunas-and-your-health Data dostępu: 7.02.2019
  3. Hannuksela M.L., Ellahham S., Benefits and risks of sauna bathing. Excerpta Medica Inc. 2001,110 (2): 118–126.

Artykuł sponsorowany

 

 

 

Dodaj komentarz

Komentarze

finezja

Mogę korzystać z takich dobrodziejstw i bardzooo lubię Smile 

JULA7

Ja się męcze w ukropie

basiamiecz715

Chetnie bym skorzystała z sauny po basenie,ale niestety nie mogę  Cray 2

Agnieszka Niwińska

Nie mam  żadnych z przeciwskazań, ale jednak źle się czuję w saunie i nie korzystam.

OLIWIA25

Nie przepadam za sauną.