Face&Look > ZDROWIE > DIETA > Pijesz dużo wody? Twoje potrzeby zależą od diety!

Pijesz dużo wody? Twoje potrzeby zależą od diety!

Ciągle słyszymy, że trzeba pić około 2 litrów wody. Tymczasem zapotrzebowanie na płyny uzależnione jest od składników diety, takich jak białko czy błonnik pokarmowy!

 
Organizm człowieka w ok. 60% składa się z wody. Znajduje się ona we wszystkich komórkach. Wbrew pozorom, zapotrzebowanie na wodę nie jest jedynie uwarunkowane temperaturą otoczenia, intensywnością wykonywanych ćwiczeń fizycznych czy klimatem, w którym akurat przebywamy. Wiele zależy również od składników diety.

Więcej kalorii w diecie – więcej płynów

Bez odpowiedniej ilości wody w organizmie nie mogłyby zachodzić prawidłowo takie procesy jak trawienie czy wchłanianie składników pokarmowych, a także ich dalsze metabolizowanie i usuwanie końcowych produktów przemiany materii. Im w diecie zawarte jest więcej składników pokarmowych, tym więcej wody potrzeba na ich przemiany.

Duża ilość białka i błonnika w diecie zwiększa zapotrzebowanie na płyny

W przypadku stosowania diet wysokobiałkowych, organizm musi poradzić sobie z usunięciem większej ilości metabolitów powstałych na skutek przemian białka, czyli mocznika i innych związków azotowych. Z tego względu może wzrastać zapotrzebowanie na płyny. Błonnik pokarmowy niezbędny jest m.in. do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego, a przede wszystkim reguluje rytm wypróżnień. Należy jednak pamiętać o tym, że w przewodzie pokarmowym wiąże się z wodą, dlatego wysokie spożycie błonnika zwiększa zapotrzebowanie na płyny. Niedostateczne nawodnienie organizmu może skutkować zaparciami.

Czy używki – kawa i alkohol – odwadniają?

Wiele badań naukowych porusza temat kofeiny w kontekście jej oddziaływania na nawodnienie organizmu. Naukowcy nie otrzymali jednak wyników jednoznacznych. Część badań pokazuje, że kofeina, faktycznie może przyczyniać się do zwiększonego wydalania moczu, jednak wyniki innych prac takiego działania nie wykazują. Prawdopodobnie kofeina może przyczyniać się do częstszego oddawania moczu, w okresie tuż po jej spożyciu, natomiast raczej nie wpływa na gospodarkę wodną w ciągu całego dnia. Należy również podkreślić, że efekty te mogą różnić się w zależności od częstotliwości i ilości spożywanej kofeiny, a także osobniczej podatności na działanie tego składnika. Znaczącą rolę w metabolizowaniu kofeiny odgrywają czynniki genetyczne.
Wyniki badań dotyczące alkoholu i gospodarki wodnej organizmu są klarowne i jednoznaczne. Napoje alkoholowe wykazują działanie diuretyczne, czyli zwiększenie wydalania moczu. Etanol hamuje działanie wazopresyny, czyli hormonu który odpowiedzialny jest za przeciwdziałanie odwodnieniu organizmu. 

Źródło: Akademii wiedzy o żywieniu Polskiego Towarzystwa Dietetyki – Jedz na zdrowie

Fot. Pexels

 

Dodaj komentarz