Ulubieńcem jest jabłko, zaś w kuchni króluje ziemniak

Ulubieńcem jest jabłko, zaś w kuchni króluje ziemniak

Z badania przeprowadzonego w ramach III edycji kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!” wynika, że niemal połowa Polaków spożywa owoce i warzywa kilka razy dziennie! Dla prawie 60% respondentów faworytem wśród owoców jest jabłko, ulubionym warzywem – pomidor (57%), jednak to bez ziemniaka Polacy nie wyobrażają sobie kuchni (32%)¹. Owoce najchętniej konsumowane są na surowo (80%), natomiast warzywa goszczą na polskich stołach przede wszystkim w postaci surówki lub sałatki (65%).

Niemal 50% respondentów biorących udział w sondażu deklaruje, że po owoce i warzywa sięga kilka razy dziennie. Wśród krajowych owoców najpopularniejsze, a zarazem najbardziej lubiane są jabłka (57%) i truskawki (44%). Najrzadziej natomiast jemy m.in. porzeczkę, agrest i morele. Wśród ulubionych warzyw bezkonkurencyjne są pomidory (57% wskazań), a za nimi plasują się ogórki (48%), ziemniaki (40%) oraz marchewka (38%).

– Jako dietetyk cieszę się, że Polacy deklarują tak częste spożycie warzyw i owoców w swojej diecie. Niestety zapewnienia nie zawsze idą w parze z nawykami żywieniowymi. Okazuje się, że większość Polaków wie, jakie korzyści dietetyczne niesie za sobą spożywanie tej grupy produktów, oraz że warto sięgać po nie codziennie, jednak nie posiada wystarczającej wiedzy nt. sposobów przygotowywania warzyw i owoców, aby były smaczne i zachowały wartości odżywcze. Często też udział warzyw i owoców w codziennym menu jest przeceniany, niesłusznie bowiem uznaje się produkty wysokoprzetworzone za ich ważne źródło – mówi Agnieszka Piskała-Topczewska, specjalista ds. żywienia i ekspert kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!”.

Bez jakich natomiast warzyw Polacy nie wyobrażają sobie gotowania?

Okazuje się, że Polacy najczęściej wykorzystują w swojej kuchni ziemniaki – robi to aż jedna trzecia respondentów. Tuż za ziemniakami najbardziej przydatne w czasie przyrządzania posiłków są według badanych pomidory (25%), cebula (15%), marchewka (10%) oraz ogórek (7%). Zdecydowanie rzadziej wskazywana jest kapusta, pietruszka, burak, por, fasola, seler czy groch.

– Biorąc pod uwagę fakt, że Polacy są prawdziwymi amatorami ziemniaków, pomidorów i jabłek, warto zaprezentować im ciekawe pomysły kulinarne również na inne krajowe produkty. Z pewnością wzbogacą one dietę o nowe, cenne witaminy i składniki mineralne oraz urozmaicą jadłospis. Nie bójmy się eksperymentować w kuchni z kolorową kapustą, burakami, cukinią, dynią, gruszkami, śliwkami czy szpinakiem – w niekonwencjonalnej, zdrowej, a zarazem prostej odsłonie – dodaje ekspertka.

Forma ma znaczenie

Zdecydowana większość badanych sięga po surowe owoce (79%), 40% Polaków spożywa je w formie soków i napojów owocowych, a niemal co trzeci respondent używa ich jako dodatku do posiłków lub przygotowuje z nich sałatki. Co czwarty Polak je owoce w postaci przetworów (dżemy, kompoty), a także smoothies i koktajli.

Warzywa najczęściej konsumowane są w postaci surówki/sałatki (65%). Ponad połowa badanych je surowe warzywa (np. jako dodatek do kanapki), a 48% wykorzystuje te produkty jako składnik zupy.

– Polskie owoce i warzywa, niezwykle doceniane przez szefów kuchni, oprócz walorów odżywczych posiadają niesamowite możliwości kulinarne – sekret tkwi w dobrej jakości, świeżych i lokalnych produktach oraz umiejętnym łączeniu tradycyjnej kuchni z nowoczesnymi technikami przygotowywania potraw, typu sous-vide. Również w zaciszu własnego domu można skomponować ciekawe i niestandardowe dania, bazując na nieoczywistych połączeniach smaków i faktur, które zachwycą rodzinę i będą prawdziwą ucztą dla podniebienia. Jedną z takich potraw jest stek z kalafiora z pomidorową salsą i jajkiem sadzonym – fuzja smaku i koloru! – mówi Marcin Budynek, szef kuchni i ekspert kampanii.

Ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna „Warzywa i owoce – na szczęście!” sfinansowana jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Organizatorem kampanii jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.

 

¹ Badanie zostało zrealizowane przez agencję badawczą SW Research w lipcu 2019 roku metodą wywiadów on-line (CAWI), na próbie N=1031, wśród Polaków w wieku 20-50 lat.

fot. Ella Olsson/Pexels.com


Chcesz jeść zdrowo? Znajdź sposób na przyrządzanie zdrowych posiłków. Zapraszamy do sklepu faceandlook.com

Blender kielichowy Russell Hobbs Performance Pro 22260-56. Cena 485 zł

 

 

Udostępnij:
Promocja! Wyróżniony produkt
CeraVe Nawilżający balsam dla skóry suchej i bardzo suchej 340g

CeraVe Nawilżający balsam dla skóry suchej i bardzo suchej 340g

Cerave
Original price was: 75,00 zł.Current price is: 65,00 zł.
Promocja! Wyróżniony produkt
Elseve Magiczna Moc Olejków 10 w 1 odżywka do włosów suchych 150 ml

Elseve Magiczna Moc Olejków 10 w 1 odżywka do włosów suchych 150 ml

Loreal
Original price was: 27,00 zł.Current price is: 24,90 zł.
Promocja! Wyróżniony produkt
Mixa Niacinamide Glow Krem Nawilżający 50 ml

Mixa Niacinamide Glow Krem Nawilżający 50 ml

Mixa
Original price was: 32,00 zł.Current price is: 29,90 zł.

Bourjois Waterproof 41 contour clubbing kredka

Bourjois
Original price was: 15,90 zł.Current price is: 13,90 zł.

CERAVE NAWILŻAJĄCY KREM DO TWARZY Z CERAMIDAMI DO CERY NORMALNEJ I ...

Cerave
Original price was: 53,00 zł.Current price is: 48,00 zł.

NUMERO ZESTAW – Szampon z owsem 1000 ml + farba NUMERO # 6.00...

Numero
Original price was: 86,00 zł.Current price is: 63,00 zł.

RIMMEL LONDON WONDER LAST ŻELOWA FARBKA DO BRWI 4,5 ML

Rimmel
Original price was: 27,00 zł.Current price is: 19,00 zł.

L’Oreal True Match podkład N6 Honey 30 ml

Loreal
Original price was: 55,00 zł.Current price is: 44,00 zł.

L’Oreal True Match podkład D5-W5 Golden Sand 30 ml

Loreal
Original price was: 55,00 zł.Current price is: 44,00 zł.

L’Oreal Paris True Match Foundation podkład do twarzy N5 Neut...

Loreal
Original price was: 55,00 zł.Current price is: 44,00 zł.
Promocja! Wyróżniony produkt
Rimmel Stay Matte Powder puder prasowany 003 Peach Glow 14g

Rimmel Stay Matte Powder puder prasowany 003 Peach Glow 14g

Rimmel
Original price was: 14,50 zł.Current price is: 12,99 zł.
Promocja! Wyróżniony produkt
MIXA HYALUROGEL SERUM LP30ML C63

MIXA HYALUROGEL SERUM LP30ML C63

Mixa
Original price was: 41,50 zł.Current price is: 38,50 zł.
Promocja! Wyróżniony produkt
Milk Shake Lifestyling Strong Eco Hairspray silnie utrwalający lakier do włosów farbowanych 250ml

Milk Shake Lifestyling Strong Eco Hairspray silnie utrwalający laki...

Milk Shake
Original price was: 81,00 zł.Current price is: 59,00 zł.

Bourjois róż blush 95

Bourjois
Original price was: 25,99 zł.Current price is: 23,50 zł.
0