Face&Look > URODA > PORADY > ZDROWIE > FITNESS > Ćwiczenia na kifozę – jak je prawidłowo wykonywać?

Ćwiczenia na kifozę – jak je prawidłowo wykonywać?

Kifoza, czyli tzw. okrągłe plecy, to łukowate wygięcie kręgosłupa na poziomie odcinka piersiowego i krzyżowego. Ważnym elementem zapobiegania pogłębionej kifozie oraz postępowania leczniczego są odpowiednio dobrane ćwiczenia. Podpowiadamy, w jaki sposób ćwiczyć, aby zapewnić prawidłowy kształt przednio-tylnego fizjologicznego wygięcia kręgosłupa.

Ćwiczenia na kifozę – czy można robić je samemu?

Ćwiczenia na kifozę piersiową powinno się wykonywać pod opieką wykwalifikowanego rehabilitanta. Mogą być realizowane samodzielnie po uzyskaniu szczegółowego planu i instrukcji od fizjoterapeuty. Ćwiczenia na kifozę warto wykonywać przed lustrem – pozwoli to na kontrolowanie sylwetki, a poza tym sprzyja rozwijaniu poczucia prawidłowego wyglądu profilu kręgosłupa i kształtowaniu świadomości własnej wady postawy.

W jakim celu wykonuje się ćwiczenia na kifozę?

Ćwiczenia na kifozę mają kilka zadań. Wśród nich wymienia się przede wszystkim:

  • utrzymanie lub przywrócenie prawidłowej postawy ciała;
  • utrzymanie lub przywrócenie prawidłowej ruchomości kręgosłupa;
  • rozciągnięcie przykurczonych mięśni (zwłaszcza rozciąganie przedniej strony klatki piersiowej i zwiększenie zakresu ruchu obręczy barkowej);
  • wzmocnienie osłabionych mięśni (zwłaszcza mięśni karku, ściągających łopatki, prostownika grzbietu odcinka piersiowego);
  • wyrobienie właściwych nawyków ruchowych i oddechowych.

Ćwiczenia na kifozę – przykłady

Wcześnie zdiagnozowana i leczona kifoza jest obciążona mniejszym ryzykiem powikłań i dolegliwości. W jej leczeniu i zapobieganiu stosuje się szereg ćwiczeń. Oto przykładowe z nich: 

  • pozycja wyjściowa – stanie z rękami opuszczonymi swobodnie wzdłuż tułowia, taśmę rehabilitacyjną przekłada się pod stopami i naciąga w czasie uginania rąk w łokciach;
  • pozycja wyjściowa – klęk podparty, ważne jest utrzymanie prostych kątów między kończynami a tułowiem, następnie przechodzi się z klęku podpartego do siadu klęcznego. Należy pamiętać o wyciągnięciu kończyn dolnych maksymalnie do przodu;
  • pozycja wyjściowa – leżenie na brzuchu, pod klatką piersiową należy umieścić zwinięty ręcznik, w dłoniach trzyma się taśmę rehabilitacyjną, kończyny górne wyciąga się do przodu i jednocześnie lekko rozciąga taśmę. Ważne, aby głowa była trzymana w linii prostej z tułowiem;
  • pozycja wyjściowa – leżenie na brzuchu, dłonie opiera się płasko na wysokości klatki piersiowej, następnie wyprostowuje się ręce w ramionach i unosi tułów. Jednocześnie należy wychylać głowę w tył (to tzw. pozycja foki);
  • pozycja wyjściowa – siad skrzyżny, w dłoniach trzyma się końce laski gimnastycznej, podnosi się ręce nad głowę, a następnie opuszcza się je za głowę na wysokość barków i ponownie wyprostowuje.

Ćwiczenia na kifozę na siłowni

Nadmierne wygięcie kręgosłupa w odcinku piersiowym można rehabilitować na siłowni. Do tego warto wykorzystać rozmaite akcesoria, np. gryfy, hantle. W sposób szczególny zaleca się ćwiczenia na tylne aktony mięśni naramiennych, butterfly i rozpiętki, które rozwijają kształt, siłę i wytrzymałość mięśni piersiowych. Niewskazane są skoki, duże obciążenia w wysokich pozycjach czy bieganie. Warto wykonywać również ćwiczenia elongacyjne (rozciągające).

 

 

Po kosmetyki zapraszamy do naszego sklepu faceandlook.com

 
Autor: 
Artykuł Partnera

Dodaj komentarz

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.