Powszechnie znany podział na umysły ścisłe i humanistyczne uwidacznia się w momencie, gdy dziecko zaczyna swoją przygodę z edukacją. Zazwyczaj to zainteresowania dziecka i jego łatwość w rozwiązywaniu zadań z danego przedmiotu, jest argumentem decydującym przy wyborze profilu klasy. Naukowcy przestrzegają jednak przed takim uogólnieniem, sugerując, że inteligencja człowieka jest wieloraka, a każdy z nas posiada takie same zdolności, jednak w różnym stopniu nasilenia.
Jakie wyróżniamy zdolności umysłowe?
Wyróżnia się parę rodzajów zdolności umysłowych, zwanych „inteligencjami”. Jak rozpoznać, które z nich posiada Twoje dziecko?
- Inteligencja językowa – dziecko, które ma ją rozwiniętą, wyprzedza rówieśników techniką czytania i pisania. Cechuje go łatwość doboru odpowiedniego słownictwa, którym wyraża swoje myśli. Lubi czytać i chętnie pisze własne opowiadania. Jest to znak, że dziecko ma zadatki na pisarza, dziennikarza, copywritera, scenarzystę, albo PR-owca.
- Inteligencja matematyczno-logiczna – rozwiązywanie zadań matematycznych i skomplikowanych łamigłówek przynosi dziecku radość i satysfakcję. Cechuje go spostrzegawczość i umiejętność wyciągania logicznych wniosków. Fizyk, matematyk, inżynier albo makler giełdowy to zawody, w których odnajdzie się najlepiej.
- Inteligencja wizualno-przestrzenna – dziecko ma świetną orientację przestrzenną i z łatwością zapamiętuje kształty i obrazy. Fascynują je mapy, globus i sztuka, dlatego wymarzony zawód dla niego to pilot, architekt, grafik albo twórca gier komputerowych.
- Inteligencja cielesno-kinestyczna (ruchowa) – dziecko wykazuje się ponadprzeciętną sprawnością fizyczną i umiejętnością koordynacji ruchowej. Jeśli te umiejętności dobrze rozwinie, w przyszłości może zostać sportowcem, tancerzem albo choreografem.
- Inteligencja muzyczna – dziecko uwielbia wsłuchiwać się w dźwięki, pragnie nauki gry na instrumentach i ma duże poczucie rytmu. Kompozytor, gitarzysta w zespole, albo producent muzyczny to zawód dla niego.
- Inteligencja przyrodnicza – jeśli Twoje dziecko jest wrażliwe na los zwierząt i interakcja z nimi przychodzi mu z łatwością, oznacza to, że ma zadatki na ekologa, weterynarza lub projektanta ogrodów.
- Inteligencja interpersonalna – dostrzeganie emocji i pragnień innych ludzi i właściwe ich interpretowanie to znak, że dziecko będzie w przyszłości dobrym nauczycielem, coach’em, terapeutą albo sprzedawcą.
- Inteligencja intrapersonalna – pewność siebie, świadomość własnych mocnych stron, słabości i celów to cechy idealnego polityka, filozofa, psychoterapeuty albo teologa.
Jak podtrzymywać zainteresowania dziecka?
Nie tylko wrodzone umiejętności i zainteresowania dziecka w danym kierunku są gwarancją, że w przyszłości stanie się w niej ekspertem.
Problem pojawia się wtedy, gdy dana dyscyplina wskakuje na wyższy poziom, a niekompetentny nauczyciel, bądź nieodpowiednio dostosowany program nauczania skutecznie zniechęcają dziecko do zgłębiania danej dziedziny nauki – zauważa André Haardt , założyciel platformy edukacyjnej Squla.pl. – Należy wciąż poszukiwać rozwiązań, które wspomogą dziecko w rozwijaniu jego talentów poza szkołą i spowodują, że dany przedmiot stanie się jego pasją, a nie tylko przedmiotem szkolnym, z którego dostaje dobre oceny.
Raport Squli o najmłodszym pokoleniu uczniów „Generacja Z od A do Z” wykazał, że 88% dzieci w wieku od 6 do 12 lat, na ulubioną aktywność szkolną wskazuje zajęcia dodatkowe – wycieczki, wspólne oglądanie filmów, festiwale i konkursy. Dzieci uwielbiają naukę połączoną z zabawą, dlatego wynik ten jest jak najbardziej zrozumiały. Poznawanie sztuki i historii poprzez zwiedzanie Muzeum Narodowego, zasad fizyki i techniki poprzez wizytę w Centrum Nauki Kopernik, albo powtarzanie materiału szkolnego poprzez gry edukacyjne na platformie Squla.pl, sprawią, że dziecięce zainteresowanie daną dziedziną, pozostanie takim w życiu dorosłym.