Face&Look > ZDROWIE > Jak wzmocnić organizm jesienią? - porady eksperta

Jak wzmocnić organizm jesienią? - porady eksperta

Jesień to pora roku, w której organizm bardziej niż kiedykolwiek narażony jest na spadek odporności. Zmiany temperatur, zwiększona wilgotność i przebywanie w przegrzanych pomieszczeniach nie służą zdrowiu. Z drugiej strony w pewnym stopniu sami jesteśmy sobie winni. Brak snu, niewłaściwa dieta i ruch ograniczony do minimum tylko pogłębiają złe samopoczucie. Żeby trwale wzmocnić swój układ odpornościowy, najlepiej zacząć już w pierwszych chłodniejszych dniach. Jak można popracować nad swoją odpornością i uniknąć jesiennych przeziębień? Na te pytania odpowie ekspert ds. zdrowego żywienia i współtwórca marki Noble Health Agnieszka Owczarek.

Codzienna dieta

Obniżona odporność jest najczęściej  wynikiem niewłaściwej diety. Jesienią nie można obyć się bez witamin i minerałów, które wspomagają walkę z bakteriami. Warto wprowadzać do jadłospisu składniki bogate w witaminę C i A, grupę witamin B, cynk oraz kwasy Omega-3. Witamin najlepiej szukać w natce pietruszki, papryce, porzeczkach i cytrusach. W diecie nie może zabraknąć też czosnku, orzechów i miodu, czyli naturalnych lekarzy w walce z infekcjami.

Serwujmy jak najwięcej ciepłych posiłków, gdyż takie wzmacniają układ immunologiczny, a przy tym dają uczucie sytości na dłużej. – Tłumaczy ekspert ds. zdrowego żywienia Agnieszka Owczarek. –  Nigdy nie wychodźmy z domu bez zjedzenia śniadania. Naukowcy udowodnili, że osoby, które nie jedzą śniadań, częściej cierpią na infekcje. Nieregularne odżywianie sprawia, że organizm zamiast przeznaczyć siły na walkę z zimnem, koncentruje się na najważniejszych funkcjach życiowych. Pierwszy posiłek w ciągu dnia powinien być sycący, ale nie ciężki. To może być np. owsianka z suszonymi owocami i cynamonem albo kasza jaglana z jabłkiem i tartym imbirem. Wzbogacajmy jesienno-zimowe dania o rozgrzewające i poprawiające krążenie przyprawy, które nie tylko nadadzą smaku, ale też ochronią przed przeziębieniami, jak imbir, chili, kurkuma albo goździki. Częściej sięgajmy po zupy na bazie warzyw i korzennych przypraw. Rozgrzeją od środka, dodadzą siły i zmniejszą apetyt na słodycze.

 

Suplementy wzmacniające odporność

Jesienią trudno o świeże warzywa i owoce. Często mimo zdrowego odżywiania brakuje nam witamin. To idealny moment na to, żeby wspomóc organizm od środka i zacząć przyjmować odpowiednie suplementy diety. – Radzi ekspert ds. zdrowego żywienia Agnieszka Owczarek. – Szczególnie ważne jest uzupełnianie witaminy C, która uszczelnia naczynia krwionośne. Do tego daje naturalną ochronę i pomaga zwalczyć infekcję w zarodku. Jej niedobór skutkuje osłabieniem organizmu.

Jesień to także okres, w którym na urazy narażone są mięśnie i stawy. Kiedy dni robią się coraz krótsze, brakuje chęci na wyjście z domu, co dotkliwie mogą odczuć nasze nogi. Suplementy diety, zawierające kwas hialuronowy i kolagen, np. Class A Collagen od Noble Health, poprawiają kondycję stawów. – Dodaje ekspert. – Kolagen w tabletkach zawiera łatwo przyswajalne białko kolagenowe z ryb gwarantujące szybką regenerację obciążonych stawów.

Swoje miejsce w domowej apteczce powinny znaleźć także spirulina i chlorella. Suplementy diety z tymi algami morskimi mają silne działanie wzmacniające. Pomagają zmniejszyć uczucie zmęczenia spowodowane jesiennym przesileniem i delikatnie oczyszczają organizm z nagromadzonych toksyn.

 

Aktywność fizyczna

Wpisz na stałe codzienną dawkę ruchu do swojego kalendarza. Nawet kiedy temperatura spada do paru kresek powyżej zera, a na dworze mokro i ciemno, warto zmusić się przynajmniej do kilkuminutowego treningu. Dobra kondycja jest podstawą odporności. Niechęć do wyjścia można przełamać urozmaicając sobie ten czas, np. poprzez gadżety i sprzęty (skakanka, kijki, rower), zabawy z dzieckiem (berek, gra w klasy, zbieranie liści, podchody) albo małe wyzwania, np. powiedz sobie rano „Dziś spędzę na dworze przynajmniej 40 minut”. – Radzi ekspert ds. zdrowego żywienia Agnieszka Owczarek. –  Brzydka pogoda nie może być wymówką. Wystarczy przecież dobrze wywietrzyć pokój, włączyć ulubioną muzykę i poćwiczyć albo potańczyć kilka minut.

 

Wzmocnienie odporności w kwadrans:

- Wyjdź na krótki spacer. Pod wpływem słońca nasz organizm może sam wytworzyć wit. D.
- Zadbaj o odpowiednie nawilżenie ciała i wypij jedną szklankę wody więcej niż zwykle.
- Utnij sobie krótką drzemkę. Sen wzmacnia organizm i wspomaga jego regenerację.
- Jedz warzywa i owoce na drugie śniadanie i deser.

 

Ekspert marki Noble Health

Agnieszka Owczarek - Inicjatorka i założycielka marki Noble Health, która powstała z inspiracji naturalną pielęgnacją i dietą stosowaną przez kobiety z różnych stron świata. Stworzyła i zarządza ogólnopolską firmą z ponad 2000 punktami dystrybucji, a oprócz tego niedawno została mamą. Sama mówi o sobie: choć moja doba ma tylko 24 godziny potrafię znaleźć czas tylko dla siebie i zadbać o swoje dobre samopoczucie. Tak powstała marka, którą chcę rekomendować każdej kobiecie. Wszystkie produkty przetestowałam na sobie i gwarantuję ich skuteczność.

Więcej porad dotyczących zdrowego odżywiania można znaleźć na www.getslimclub.com

Dodaj komentarz

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.

Komentarze

uid); $img = '/sites/all/themes/fnl_tpl_temp/images/ona.jpg'; if(isset($user->field_avatar['und'][0]['uri'])){ $img = image_style_url('avatar', $user->field_avatar['und'][0]['uri']); } echo ''; ?>
kajka (niezweryfikowany)

Brałam tabletki ze spirul;iną. mnie pomog ly!

uid); $img = '/sites/all/themes/fnl_tpl_temp/images/ona.jpg'; if(isset($user->field_avatar['und'][0]['uri'])){ $img = image_style_url('avatar', $user->field_avatar['und'][0]['uri']); } echo ''; ?>
ASIA91189

ja muszę zadbać troszkę o swoje zdrowie

uid); $img = '/sites/all/themes/fnl_tpl_temp/images/ona.jpg'; if(isset($user->field_avatar['und'][0]['uri'])){ $img = image_style_url('avatar', $user->field_avatar['und'][0]['uri']); } echo ''; ?>
Masza

Kwas Omega 3 zawsze łykam w okresie jesiennym.

uid); $img = '/sites/all/themes/fnl_tpl_temp/images/ona.jpg'; if(isset($user->field_avatar['und'][0]['uri'])){ $img = image_style_url('avatar', $user->field_avatar['und'][0]['uri']); } echo ''; ?>
kasiaa

Kwasy omega 3 i tran to obowiazkowa pozycja rano i wieczorem lykam:)

uid); $img = '/sites/all/themes/fnl_tpl_temp/images/ona.jpg'; if(isset($user->field_avatar['und'][0]['uri'])){ $img = image_style_url('avatar', $user->field_avatar['und'][0]['uri']); } echo ''; ?>
justajustyna

ja wcinam wit c i d

uid); $img = '/sites/all/themes/fnl_tpl_temp/images/ona.jpg'; if(isset($user->field_avatar['und'][0]['uri'])){ $img = image_style_url('avatar', $user->field_avatar['und'][0]['uri']); } echo ''; ?>
eliska

Niespecjalnie łykam tabletki natomiast piję dużo soków i oleje tłoczone na zimno używam no i dużo surówek z kapusty kiszonej

uid); $img = '/sites/all/themes/fnl_tpl_temp/images/ona.jpg'; if(isset($user->field_avatar['und'][0]['uri'])){ $img = image_style_url('avatar', $user->field_avatar['und'][0]['uri']); } echo ''; ?>
weronkaa84

Nie zażywam tabletek na odporność, wolę ją podnosić domowymi sposobami.

uid); $img = '/sites/all/themes/fnl_tpl_temp/images/ona.jpg'; if(isset($user->field_avatar['und'][0]['uri'])){ $img = image_style_url('avatar', $user->field_avatar['und'][0]['uri']); } echo ''; ?>
AnnaD

Ciekawy artykuł Smile

uid); $img = '/sites/all/themes/fnl_tpl_temp/images/ona.jpg'; if(isset($user->field_avatar['und'][0]['uri'])){ $img = image_style_url('avatar', $user->field_avatar['und'][0]['uri']); } echo ''; ?>
wampa

ważny temat