Face&Look > ZDROWIE > Zdrowe czerwone warzywa

Zdrowe czerwone warzywa

Marzymy o wiośnie, o zrzuceniu ciężkich kurtek, słońcu i ciepłym powietrzu. Chcemy testować nowe trendy, nowe ubrania i makijaże, wyglądać pięknie i czuć się dobrze. Pomogą nam w tym składniki zawarte w warzywach. Tym razem zachęcamy Was, żebyście bliżej poznały i polubiły buraki i czerwoną kapustę.

Gdzie szukać witamin i innych składników, które potrzebne są naszej skórze, włosom i paznokciom? Jak zawsze w warzywach i owocach, nie tylko świeżych - bo o tej porze roku, po miesiącach przechowywania, mogą być już nie tak bogate w potrzebne nam składniki. Czasem w puszce lub słoiku znajdziemy warzywa o lepszej jakości i wyższej zawartości cennych substancji.

Czerwone warzywa o ciemnym, wpadającym w fiolet odcieniu zawdzięczają swój kolor niebieskim antocyjanom, które silnie wzmacniają nasze naczynia krwionośne. Oczywiście mają też dużo czerwonego barwnika, karotenu. Buraki i czerwona kapusta zawierają też dużo żelaza (zwłaszcza buraki!) i zdrowego likopenu, który chroni nas przed nowotworami, odmładza i obniża poziom cholesterolu. Buraki mają w składzie dużo pierwiastków śladowych, w tym bardzo rzadkie jak rubid i ced. Są też źródłem kwasu foliowego. Kapusta zawiera dużo siarki, która jest niezbędna, żeby włosy, skóra i paznokcie dobrze wyglądały. Mocną stroną buraków i kapusty jest duża zawartość potasu, który reguluje rytm serca i pomaga walczyć z nadciśnieniem.

Odważni mogą pić zdrowe soki wyciskane z buraków, z dodatkiem np. jabłka. Są bardzo zdrowe, ale nie każdy je polubi... Innym polecamy przepisy na sałatki z burakami i kapustą, które dodadzą nam sił i urody. Zachęcamy do wypróbowania!

Carpaccio z buraków z rukolą

Składniki: 8 niedużych buraków, paczka rukoli, ser kozi (możemy go też zastąpić zwykłą fetą), garść zielonych świeżych ziół, np. bazylii, lekko czerstwa bułka (może być ciabatta), trzy łyżki oliwy, sól, pieprz do smaku

Przygotowanie: Ugotować buraki i pokroić na cieniutkie plasterki. Gdy się gotują przygotować sos - zmiksować zioła jak na pesto, dodać sól i oliwę. Plastry buraków ułożyć na talerzu, na nich położyć umyte i osuszone listki rukoli, całość polać przygotowanym wcześniej sosem. Bułkę pokroić wzdłuż, a potem na mniejsze kawałki i przez 10 minut opiekać w nagrzanym do 180 stopni piekarniku. Po wyjęciu posmarować serem kozim (lub fetą), zostawiając jeszcze trochę sera do dekoracji sałatki. W momencie podawania i grzanki, i buraczki powiny być lekko ciepłe.

Wiosenna sałatka z czerwoną kapustą i jabłkiem

Składniki: słoik czerwonej kapusty z jabłkiem firmy Dawtona, pęczek rzodkiewek, dymka, pęczek pietruszki, dwie łyżki oliwy, łyżeczka soku z cytryny, sól i pieprz do smaku

Przygotowanie: Rzodkiewki, dymkę i pietruszkę pokroić drobno, dodać czerwoną kapustę z jabłkiem, oliwę i sok z cytryny (żelazo zawarte w warzywach lepiej wchłania się razem z witaminą C). Wszystkie składniki dobrze wymieszać i od razu podawać.

Egzotyczna sałatka z buraków

Składniki: 8 niedużych buraków, 4 marchewki, pęczek pietruszki lub kolendry, dwie łyżki ziaren sezamu, odrobina soku z cytryny lub limonki, oliwa lub olej sezamowy, trochę soli do smaku

Przygotowanie: Surową marchewkę i buraki ścieramy na tarce lub w robocie kuchennym na wiórki (można też użyć gotowych wiórków z buraków w słoiku firmy Dawtona). Prażymy na rozgrzanej patelni, bez oleju, ziarna sezamu - trzeba uważać, żeby się nie spaliły. Marchewkowe i buraczane wiórki układamy na talerzu, lekko solimy, posypujemy pietruszką i ziarnami sezamu, skrapiamy oliwą i sokiem z cytryny. Jeśli chcemy sałatce nadać bardziej orientalny charakter zamiast cytryny użyjmy limonkę, zamiast pietruszki kolendrę, zamiast oliwy olej sezamowy.

Owocowy sok z dodatkiem buraczków

Składniki: 4 surowe buraki, 2 gruszki, 3 jabłka, 250 g mieszanki leśnych owoców (tak, mogą być mrożone :)

Przygotowanie: Buraki obrać, jabłka i gruszki pozbawić gniazd nasiennych (możemy też je obrać, zwłaszcza jeśli mamy wrażliwy żołądek). Jeśli używamy mrożonych owoców, trzeba je oczywiście rozmrozić. Wycisnąć sok z buraków w sokowirówce. Owoce podzielić na mniejsze cząstki i zmiksować stopniowo w blenderze, dodając na końcu sok z buraków. Pić najlepiej bez przecedzania, jako gęsty koktajl!

 

Dodaj komentarz

Komentarze

mskrzypulec

Sok z buraków lubię ale z sokiem z marchwi, jednak wszelkie dania z burakami i czerwoną kapustą mogę jeść codziennie.

magggg

ja za to soku z buraków nie przełkne, już nie raz próbowałam.. a z całą resztą jak najbardziej na tak Wink

francesca

Oj nie, soku z buraków i ja nie wypiję. Kiedyś w ogóle nie chciałam myśleć o burakach, teraz je przynajmniej jem Smile

angel3312

A ja piję sok z marchwi i jabłka, łącze je razem i smak jest dużo lepszy. Marchew poprawia koloryt skóry, dobrze wpływa na wzrok, a jabłko poprawia pracę jelit czyli same zdrowie.

wioleta2211

Carpaccio z buraków z rukolą jadłam bardzo mi smakowało

KAHA

Dziewczyny buraki są super!:) Kapusta też. Smile Pychotaaa:)

caroline000

Buraków nie lubię pod żadną postacią (jedynie barszcz a buraków jestem w stanie zjeść). Jeśli chodzi op kapustę to uwielbiam:)

gamzurek5

Buraczki na ciepło, podsmażane na masełku to raj dla podniebienia Smile

Masza

Proponowane sałatki jak najbardziej,jednak picie soku z buraków nie i jeszcze raz nie.Mam go po prostu dość.Swoją porcję wypiłam po ciąży,kiedy zmagałam się z anemią.

NataliaI

jakos to do mnie nie przemawia

dark_forest

Super, że FaceandLook promuje warzywa! Kocham je wszystkie Smile
A buraki są nieocenione!

monaqua

Codzienne picie soku z buraków zwiększa wydolność organizmu aż o 15%

martisia

Moja szwagierka robi sałatkę z buraków i ...śledzi;-) Pyszna;-)

kamila11207

buraki - okropieństwo jak dla mnie Wink

Masza

sałatkę śledziową z burakami jadłam,bardzo smaczna.

ani630

bardzo lubie buraczki

Marylka771

Buraki to bardzo zdrowe warzywa i może nie każdemu smakują ale naprawdę warto je jeść Smile

basiamiecz715

Ja w okresie zimowym moim domownikom serwuje dość duże ilości czerwonych warzyw,na szczęście wszyscy je lubią,barszczyk czerwony i sałatka z czerwonej kapusty to nasze ulubione dodatki.

justajustyna

sok buraczany hmm muszę połączyćc to z jakimis owocami tak to jakos samemu nie umiem sobie wyobrazic

weronkaa84

Buraczki uwielbiam pod każdą postacią Smile

maybe92

Buraki takie zdrowie, a ja tak ich nie cierpię... Brr! ;/

anias88

Zgadzam się:)

OLIWIA25

Lubię buraki i kapustę i noszę się właśnie z zakupem sokowirówki by robić sok m.in. z dodatkiem buraków Smile

Marylka771

Trzeba jeść wszystkie owoce i warzywa

Malinka23

po soczek z buraków często sięgam. Biggrin

Cameleonka

Zdecydowanie za rzadko sięgam po sok z buraka mimo, iż wiadomo jakie cuda potrafi zdziałać dla organizmu. No i preferuję go jedynie w połączeniu z sokiem innych owoców, np. jabłek, bo solo wydaje mi się taki jakiś 'surowy' Wink

annasus

sok z buraków z marchwią i jabłkiem, polecam Smile

Małgorzata Omelańska

Bardzo lubię i buraczki i kapustke Smile

Dorota Niewiadomska

Bardzo lubię szczególnie z marchewką i jabłkiem.

wampa

mniam mniam

Malinka23

w moim ogródku jest ich dużo Biggrin

basiamiecz715

Buraki , czerwona kapusta....takie dania z warzywami mogę jeść każdego dnia.

Cameleonka

Warto jeść warzywa wszystkich kolorów pod słońcem.Czerwone i fioletowe są szczególnie wartościowe. Carpaccio z buraczków jest bardziej wartościowe (i smaczniejsze) jak przygotujemy je z pieczonych w piekarniku a nie gotowanych.