Face&Look > ZDROWIE > Miksuj musli, będziesz zdrowy!

Miksuj musli, będziesz zdrowy!

Musli to świetny pomysł na zdrowe śniadanie, kolację albo przekąskę w pracy. Nie musimy korzystać z gotowych mieszanek przygotowanych przez producentów. Możemy sami wybrać płatki i dodatki w sklepie albo skorzystać ze stron internetowych, w których w zabawny sposób możemy miksować składniki.

Rozmowa z Katarzyną Biłous, dietetykiem, specjalistą ds. żywienia i diety, ekspertem Musli Tak Jak Chcesz

Jakie są zalety komponowania mieszanki przez Internet?

Podstawową przewagą indywidualnej mieszanki jest możliwość skomponowania jej wg. własnych upodobań. Na stronie MusliTakJakChcesz.pl znajdziemy składniki, które często nie są dostępne w standardowych mieszankach, np. ekstra dodatki, takie jak pyłek kwiatowy, jagody goji, chia czy misiowe żelki BIO. Wartością dodaną są też konsultacje z dietetykiem, który pomoże dobrać idealną mieszankę w zależności od jej przeznaczenia. Na stronach sklepu internetowego znaleźć można także gotowe, rekomendowane mieszanki, takie np. jak: Fit mama, Rajska plaża – bezglutenowa czy sekret młodości.

Tuba z musli ze sklepu Musi Tak Jak Chcesz

Jak powinno się komponować zdrową mieszankę, jakie powinny być proporcje?

Pierwszym krokiem do skomponowania prawidłowej mieszanki jest uwzględnienie trybu życia oraz ulubionego smaku musli. Przykładem mogą mieszanki dla osób aktywnych fizycznie i dla ciężarnych kobiet. W przypadku biegaczy głównym składnikiem posiłku przed treningiem powinny być węglowodany proste –które znajdziemy np. w amarantusie z miodem, suszonych bananach, rodzynkach. U kobiet ciężarnych podstawą będą węglowodany złożone, błonnik. W mieszance powinny się więc znaleźć otręby pszenne, płatki gryczane oraz dobre tłuszcze, zawarte m.in. w chia, orzechach brazylijskich, a także witaminy i antyoksydanty – ich źródłem będą liofilizowane porzeczki, truskawki, śliwki suszone itp.

Czy musli to pełnowartościowy posiłek?

Pełnowartościowy posiłek to taki, w którego skład wchodzą wszystkie dostępne składniki odżywcze: odpowiednie ilości węglowodanów prostych i złożonych, białka, tłuszczów, witamin i składników mineralnych. Jeśli uwzględnimy indywidualne potrzeby fizjologiczne i swój tryb życia przy komponowaniu mieszanki, takim posiłkiem może stać się miseczka musli. Prawidłowo skomponowana mieszanka  to mała bomba zdrowotna – zawiera składniki odżywcze, które w znacznej części pokrywają dzienne zapotrzebowanie człowieka. Tylko jedna miseczka może mieć tyle samo błonnika, antyoksydantów i składników mineralnych co kilka innych posiłków jedzonych w ciągu dnia. Wymaga tylko dodatku białka, w postaci mleka krowiego, koziego, sojowego albo z jogurtów naturalnych, żeby stać się pełnowartościowym posiłkiem.

Czy są składniki, których w pewnych określonych okolicznościach powinniśmy unikać?

W asortymencie nie ma dodatków, które są jednoznacznie szkodliwe. Ich działanie zależy jedynie od indywidualnych wymagań zdrowotnych. Zbawienny błonnik dla osoby cierpiącej na uporczywe zaparcia, może być szkodliwy dla kogoś z zespołem jelita drażliwego. Zawsze trzeba wziąć pod uwagę choroby (celiakia, cukrzyca) czy alergie. Jeżeli ktoś nie jest pewien z czego powinno składać się jego musli, powinien porozmawiać z dietetykiem i wspólnie ustalić z jakiej puli dodatków można korzystać. Pozwoli to uniknąć niepożądanych efektów zdrowotnych.

Jak powinna wyglądać idealna mieszanka dla osoby, która chce schudnąć?

Jeżeli ktoś kupuje musli z założeniem odchudzenia się bądź poprawienia swoich nawyków żywieniowych powinien mieć świadomość z czego musi się ono składać. Musli, którego skład opiera się głównie na słodkich płatkach, czekoladzie i owocach kandyzowanych raczej nie przyniesie oczekiwanego efektu – nawet jeśli jego nazwa sugeruje czyste zdrowie.

Osoby, które chcą schudnąć, powinny skupić się na  błonniku (niepreparowane zboża), antyoksydantach (lifilizowane owoce, owoce goji), nienasyconych kwasach tłuszczowych (orzechy, chia), wapniu (sezam).

 

Jak zachęcić dzieci do jedzenia musli?

Pierwszym krokiem do przekonania dziecka do zdrowych płatków jest wspólny wybór mieszanki. Dziecko, przy wsparciu rodziców, może zdecydować, jakie składniki znajdą się w ulubionym musli. Na półkach sklepu TakJakChcesz.pl znajdzie przepyszne dodatki w postaci misiowych żelków BIO, krówek, chipsów bananowych, inkaskich jagód w czekoladzie. Uzupełnienie musli takimi słodkościami z pewnością sprawi, że dzieci z przyjemnością będą zasiadały do jedzenia.

Strony, na których zmiksujesz i zamówisz własną mieszankę musli:

MusliTakJakChcesz.pl

SwiatMusli.pl

MojeMusli.pl

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Komentarze

dark_forest

Podoba mi się pomysł samodzielnego komponowania musli, bo w gotowych mieszankach często jest sporo cukru, słodkich dodatków (nawet czekolady).
Ja przygotowuję musli sama, mieszając po prostu różne rodzaje płatków zbożowych - różnych ziaren. Dodaję jeszcze bakalie, np. rodzynki, oraz pestki słonecznika, dyni.

gamzurek5

Masz rację, gotowe musli owszem zawiera zboża i suszone owoce ale tez cukier i polepszacze dlatego ja kupuję otręby i łączę je z naturalnym jogurtem , świeżymi bananami, borówkami Smile Takie musli jest pyszne i bardzo zdrowe Smile

joanna m

uwielbiam na śniadanie własnoręcznie przygotowane musli Smile mam energii na cały dzień po takiej dawce witamin !!!

monaqua

Polecam jogurt naturalny, rodzynki, siemię lniane i płatki zbożowe.

francesca

Na samą myśl zrobiłam się głodna Smile

madziara85

najzabawniejsze jest to ze pewnego razu zostawiajac laptopa z wlaczonym waszym artykulem na temat musli trafil on w rece mojego meza ku memu zaskoczeniu zmienialo sie sniadanie nie tylko moje ale rowniez meza teraz jest mi za to wdzieczny mowi ze jego przemiana materi lepiej dziala i czuje sie lepiej a wiec dzieki face & look za musli hehe

wioleta2211

uwielbiam musli

wioleta2211

odkąd jem lekkie śniadanie czuję się dużo lepiej;)

NataliaI

moze i ja sie przekonam, bo platki to nie dla mnie, a moze musli polubie

Masza

Musli na dobry początek dnia,o tak pychota.Zazwyczaj również sama komponuje dodając do płatków owsianych mnóstwo owoców,chociaż gotowym też nie pogardzę.

KAHA

Ja lubię musli z rodzynkami i bananami ale jeszcze bardziej chyba przepadam za samymi płatkami kukurydzianymi z ciepłym mlekiem.. Moje ulubione danie na śniadanie.:)

Masza

Płatki kukurydziane jem na sucho.Zdecydowanie wolę musli,ale bez rodzynek:)

helena1254

artykuł przydatny, jednak dla mnie musli to nie jedzenie, tak wiem ze jest zdrowe, ale jakos nie moge sie do niego przekonac tak jak do kiełków:(

bianeczkaa

Ja też często sama robię sobie mieszankę. Kupuję takie zwykłe musli, żeby mieć bazę i do tego dokupuję mieszankę studencką Smile Jest tam bardzo dużo pysznych orzechów. Czasem dodaje banana bo uwielbiam to połączenie, ale tylko w wersji świeżej Smile

justajustyna

dzięki ze podaliście strony tez bym chciała komponować smaki na pewno skorzystam

bozenkaxxj

Sama komponuje musli, dodaję bakalie, owoce świeze.

Malinka23

i to najlepsze rozwiązanie !

kasiaa

Chyba skorzystam z tych porad

weronkaa84

Mi jakoś musli nigdy nie smakowało, jest dla mnie za słodkie i po nim jeszcze bardziej chce mi się jeść Biggrin

martus2833

Moje ulubione musli to po prostu płatki owsiane i bakalie.

OLIWIA25

moje musli to płatki owsiane z nasionami Smile

brendi

Zdrowie w świeżych owocach i warzywach... mniam Biggrin !

Cameleonka

Na samą myśl zrobiłam się głodna...

Dorota Niewiadomska

Super pomysł.Sama tworzysz i masz to co chcesz Smile 

wampa

lubię musli

JULA7

Temat dla mnie. Jestem fanką musli najchętniej zerocukrowego:)

finezja

Od lat tak robię Wink 

Iwo

Musli na sniadanie nie dla mnie musi być coś konkretniejszego

Malinka23

od czasu do czasu zjadam 

basiamiecz715

Musli , tyle że ze sklepu gotowe to moje ulubione śniadanie.

JULA7

Smile